Aangekomen in Taipei en de eerste drukke dag

27 augustus 2018 - Taipei, Taiwan

Hallo allemaal! 大家好!

Gisterochtend ben ik dan eindelijk in Taipei aangekomen na een lange vlucht van 13 uur. De reis is goed verlopen, op de drie kwartier vertraging na. Eenmaal op het vliegveld, kwam ik snel door de douane heen en kon ik zo de taxi in! Het ging eigenlijk allemaal heel makkelijk en vanzelf. De taxi service was ook heel goed geregeld. Buiten stonden de taxichauffeurs voor de deur te wachten en kwam er al snel een mevrouw van de taxi service aangelopen om mij te helpen in het Engels. Ik hoefde alleen het adres te laten zien op mijn telefoon en mijn koffers werden zo in de taxi gezet door de taxichauffeur zelf.

Helaas kon mijn taxichauffeur geen Engels spreken, maar hij probeerde wel steeds een gesprek aan te knopen in het Chinees. Vervolgens gooide hij er steeds enkele Engelse woorden tussendoor om het maar een beetje verstaanbaar voor mij te maken. Hij praatte over het weer en de omgeving en liet me zelfs restaurants zien waar ik eventueel goed zou kunnen eten! Ik probeerde in mijn gebrekkige Chinees de taxichauffeur te vertellen dat ik uit Nederland kom en dat mijn Chinees niet heel goed is. Daar kon hij wel om lachen en zei dat zijn Engels ook niet goed was. Toen zei hij '你很漂亮' wat in het Nederlands betekent 'Jij bent mooi'. Ik lachtte en bedankte hem. Toch een beetje ongemakkelijk, als je niet veel Chinees kan spreken... Voordat ik uitstapte, gaf hij mij nog een map (wel in het Chinees, maar dan kan ik gelijk even oefenen met het lezen van de Chinese karakters) van Taipei om zo mijn weg te kunnen vinden in de stad. Toch wel een hele aardige taxichauffeur!

Eenmaal aangekomen bij het kindertehuis in Shenkeng (New Taipei City), werd ik verwelkomt door een social worker die net op tijd aan kwam lopen naar het kindertehuis. Nadat ik eenmaal de sleutels van mijn appartement en kamer kreeg van haar, heb ik enkele spullen alvast uitgepakt en een lekkere koude douche genomen. Dat was echt even nodig na zo'n lange vlucht in het vliegtuig en al het zweet van door het warme weer.

Het weer is natuurlijk heel anders dan in Nederland. Het is niet alleen heel warm buiten, maar ook heel benauwd en de luchtvochtigheid is hoog. Op dit moment is het zelfs het tyfoonseizoen en is er veel kans op regen en harde wind. Gelukkig is het tot nu toe vrij droog gebleven.

Nadat ik gedoucht had, was ik van plan om alvast wat boodschappen te doen en de omgeving te gaan verkennen. Bovendien moest ik nog opzoek naar een nieuwe simkaart en een Easycard (de gebruikte kaart voor het openbaar vervoer in Taipei). Maar, nadat ik had gedoucht, kwam ik al snel een andere jongen tegen buiten mijn appartement. Zijn naam is Jarmo, een jongen ook geadopteerd uit Taiwan en woont in Nederland. Hij zou lunch gaan halen bij de 7/11 (de supermarkt die overal in Taiwan te vinden is) en vroeg of ik mee wilde gaan. Dus, gingen we samen opweg naar de 7/11 om wat lunch en een Easycard te halen. Na de lunch heb ik even een dutje gedaan, want ik was wel erg moe na de lange reis. De rest van de middag hebben we doorgebracht in het centrum van Taipei. Nu weet ik in ieder geval hoe ik het beste kan reizen met het openbaar vervoer! Thanks to Jarmo. Ik heb verder een nieuwe simkaart kunnen scoren en Jarmo een nieuw horloge.

Rond een uur of vier gingen we terug naar het kindertehuis en heb ik rustig gezeten in mijn kamer om weer even bij te komen van de nieuwe indrukken.

'S avonds zijn Jarmo en ik nog uiteten gegaan bij een tentje waar hij al een keer was geweest en daar hadden ze heerlijke rundvlees noedelsoep (牛肉麵)! Daarna hebben we nog een biertje gedronken in het appartement en ben ik gaan slapen, want ik was helemaal op.

Vandaag is het mijn tweede dag in Taipei en doe ik lekker rustig aan, na een gezellige lunch met mijn begeleider.

- Demi

Vragen, suggesties en opmerkingen zijn altijd welkom! Je kunt me altijd bereiken via mijn e-mailadres [email protected]. Vergeet niet om aan te melden voor de mailinglijst om op de hoogte te blijven van mijn verhalen en ervaringen in Taiwan!

1. Bert:
    27 augustus 2018
    Fijn dat alles toch wel gesmeerd is verlopen. En leuk dat je de eerste dag meteen wat gezelschap hebt gehad. Doe maar rustig aan. Je hebt nog 4 en een halve maand om alles te doen en te zien wat je wilt.
  2. Mama:
    27 augustus 2018
    Gelukkig alles goedgegaan 😃! Je moet even naar de foto’s kijken want die zijn hier niet te zien. 😘😘